Tee päring

Uudised

26.11.2021

Logistika valdkonnas toimuv võib rikkuda jõulud ära

Andri Piik, Logistika Plussi juhatuse liige

Peeter Vahar, MyDello kliendikogemuste juht

Logistika valdkonnas praegu toimuvat saab kokku võtta ühe sõnapaariga: täiuslik torm. Täna tuleb silmitsi seista selliste probleemidega nagu tarnete viibimine ja kasvav kulu tarneahelale. Nii geograafiliselt lühikeste, kui ka pikkade veosuundade puhul esineb ruumipuudust, ning vähem või rohkem on tõusnud ka otseselt transpordiga seotud kulu.

Ikka on varasemalt olnud aastaid, kus mingi transpordikoridori lüli on nö. “rivist väljas” ning tuleb lahendada vaid ühte pudelikaela. Seekord on aga mitmed tegurid, nii seostena kui ka seosetutena, kokku sattunud. Põhilisi probleemi põhjuseid enamus logistikavaldkonnas ja väliskaubanduses töötavaid inimesi ka teab – pandeemiast tingitud piirangud ja tööjõupuudus, Ever Given õnnetus, konteinerite ja/või laevakohtade puudus ning sellest tulenevad hinnarallid Aasia ekspordil, probleemid USA läänekaldal nii terminalide kui ka vedajatega.

Meie suurimad väljakutsed praegu on seotud varustuse leidmisega vabade autode ja konteinerite näol, ning transpordi sõlmpunktidest läbi saamisega (piiripunktid, terminalid, tollipunktid). Kuna transpordi sõlmpunktid töötasid juba enne pandeemiat võrdlemisi võimekuse piiridel, siis viimased poolteist aastat on nad töötanud täies mahus. Esmaseid nö “murdumishetki” on näha juba Suurbritannias, kus kaubad tõesti ei jõuagi lihtsalt lettidele.

Liiga palju nõudlust liiga lühikesel ajaperioodil

Praeguse täiusliku tormi olukorra tekkimise taga on peamiselt teadmatus ja karmid piirangud seoses COVID-19 pandeemiaga ning hirmud tundmatu viiruse eest. Eelmisel kevadel, kui Hiinas hakkas koroonaviirus levima ning riik lukku pandi, siis käivitus ahelreaktsioon, mille tulemused on täna tuntavad. Hiina lukku keeramine tähendas nii tootmiste kui transpordi sisulist seiskumist, mis lõi sassi vabade veovahendite kättesaadavuse, ning nõudluse ja pakkumise suhte. Liiga palju nõudlust kogunes liiga lühikesele ajaperioodile ning tootmised ja tarneahelad ei pidanud vastu.

Lumepallina levisid  tarneahelaprobleemid paralleelselt koroonaviiruse levikuga aja jooksul üle maailma. Probleemi  juurpõhjuseks on logistikavaldkonnas valitsev tööjõupuudus, mis sai pandeemia levikust tugeva võimenduse. Üle maailma on puudu töökätest, kes aitaksid tagada kaupade õigeaegse käsitlemise ja transpordi – seda nii ladudes, sadamates kui ka rooli taga. Täna on tarbijate nõudlus kaupade järele tugevalt kasvanud, mis tähendab, et niigi pikaks veninud tarneahelad on korralikult proovile pandud.

Eelmisel kevadel esimese viiruslaine ajal ettevõtted ei hakanud kohe midagi muutma oma tarneahelates. Paljud meie kliendid olid juba jaganud oma hankijad Aasia ning Euroopa vahel ja kui Aasia oli lukus, siis Euroopas tarned veel töötasid. Aasta hiljem on aga olukord teine. Praegu võidavad need, kes osavalt planeerivad. Paljud ettevõtted püüavad oma sisendmaterjalide varusid suurendada, et tellimused jõuaks õigeaegselt ära täita. Tänasel päeval on müük ja tellimuste täitmine kuldaväärt. Usaldusväärsel tegijal on võimalik ka müügihinda tõsta ja müüa väärtust, mitte niivõrd konkureerivat toodet. 

Varasemad tarneahelad ja ostuprotsessid olid liiga peenhäälestatud koguste mõttes. Need võisid toime tulla küll ajutiste häiretega, ent mitte pikemaajalistega. Pandeemia valguses tekkis ülemäära täpseks aetud protsesside puhul võidujooks aja ja kuludega, mis on kontrolli alt väljunud. Praegu on varude kasvatamine mõistlik.

Kuigi transpordi kulu on tavapärasest kõrgem, saab seda kontrolli all hoida hinnates üle tarnete suurused ja ajaraam transpordiks, ning võimalusel kasutada sobivamat transpordiviisi. Näiteks Hiinast importides võib olla mõistlik ühe tarne koguste tõstmine, ning transpordi lülitamine lennutranspordilt raudteele või merele ja seeläbi kulu tooteühiku kohta vähendada. Tavapärasest kõrgema laovaruga saab maandada tarneaukudega seotud riske, ning tõsta enda konkurentsivõimet kliendi ees tänu paremale tarnekindlusele.

Soovitame ettevõtetel vaadata oma toodete hinda tervikuna (total cost of ownership). Kas on mõistlik riskida tarnehäiretega ja hoida kokku kulusid selles etapis, samas riskides saamat jäänud müügiga majanduskeskkonnas, kus hinna määrab müüja? See sõltub tootest, kuid tuleks vaadata tervikpilti, mitte vaid osakondade kaupa või ühte etappi.

Näiteks on Logistika Plussil võimekus pakkuda klientidele ka tootmisele kaasa aitavad teenuseid. Ehk kui kaubad on laos, siis saab näiteks saabunud sisendkaupu lahti pakkida või eelkoostet teha, samuti kvaliteedikontrolli ära teha ning hiljem vajadusel ka toodetele lõppkoostet teha, pakkida ning välja saata. Sisse ostetud laoteenus aitab kõrgete püsikuludega olukorras viia ettevõtetel teatud protsessid muutuvkuludele ja ühtlasi lahendada tööjõu muresid.

Jõulude eelne logistika vajab planeerimist ja suhtlemist

Lõtkud ja viivitused on sellel hooajal paratamatud. Jõulude eelne periood on tegelikult väga lühikene aeg ning veod, laotellimused, pakkimised jms peab olema väga täpselt välja arvestatud. Selleks planeerige, planeerige, planeerige ja seejärel suhelge oma lao- ja veopartneritega. Globaalsetel veosuundadel tasub üle kontrollida kas transiitaeg ka reaalselt klapid selleda, mida päriselt vajate. Mida rohkem ettevõtte partnerid on kursis teie tellimuste valmimisega, vedude saabumisega, väljastustellimuste arvu ning mahuga, seda paremini saavad vedajad ning lao- ja tolliteenuse pakkujad oma tööde ning ressurssidega arvestada.

Planeerige, planeerige, planeerige. Seejärel suhelge, suhelge, suhelge oma lao- ja veopartneritega. Mida rohkem Teie partnerid on kursis teie tellimuste valmimisega, vedude saabumisega, väljastustellimuste arvu ning mahuga, seda paremini saavad vedajad ning lao- ja tolliteenuse pakkujad oma tööde ning ressurssidega arvestada. Jõulude eelne periood on tegelikult väga lühikene aeg ning veod, laotellimused, pakkimised jms peab olema väga täpselt välja arvestatud.

Viimased uudised